French Verbs & Tenses Worksheet - French Learning
French Verbs & Tenses Worksheet
Master the differences between Passé Composé, Imparfait, and Plus-que-parfait with this interactive worksheet.
Objective: To correctly identify and use the three primary past tenses in French by understanding the context and meaning of each sentence. Complete all sections below, then check your answers with the answer key.
Part 1: The Rule Book 📖
First, let's review the key differences. Complete the summary table below with the correct information about each tense.
| Tense | Formation | Primary Use / "Trigger" | Example |
|---|---|---|---|
| Passé Composé | Auxiliary (avoir/être) + past participle |
✅ Completed single actions ✅ Specific events that interrupted |
Hier, j'ai mangé une pomme. |
| Imparfait | nous form present, remove -ons, add: -ais, -ais, -ait, -ions, -iez, -aient |
🔄 Background descriptions 🔄 Habitual/repeated past actions 🔄 Ongoing actions ("was...ing") |
Quand j'étais petit, je jouais au parc. |
| Plus-que-parfait | Auxiliary (avoir/être) in Imparfait + past participle |
⏳ An action completed before another past action ⏳ The "past of the past" |
J'avais déjà fini mon travail quand il est arrivé. |
Part 2: Case Analysis 🔍
Read the following short stories. Underline the verbs in the past tenses and label them in the margin as PC (Passé Composé), IMP (Imparfait), or PQPF (Plus-que-parfait).
Case A: La Matinée d'Hier (Yesterday Morning)
Il faisait beau hier matin. Le soleil brillait et les oiseaux chantaient . Je suis allé au marché. Comme j'avais oublié mon sac, je suis rentré le chercher. Finalement, j'ai acheté du pain frais.
Case B: Le Rendez-vous Manqué (The Missed Appointment)
Quand Sophie est arrivée au café, Marc n'était plus là. Il avait attendu pendant trente minutes, mais elle était en retard à cause du traffic. Il a laissé un message et est parti .
Part 3: Your Turn to Write ✍️
Now, apply the rules! Write a short paragraph (5-6 sentences) about a memorable day in your past. You must use all three tenses at least once.
Guidelines:
- Start by setting the scene (use Imparfait)
- Describe the main events that happened (use Passé Composé)
- Mention something that had already happened before your main story (use Plus-que-parfait)
Topic: Un jour inoubliable / A memorable day
Tip: You can type directly in the box above or print the worksheet and write by hand.
Answer Key
Part 1: The Rule Book
Passé Composé: Hier, j'ai mangé une pomme. (Yesterday, I ate an apple.)
Imparfait: Quand j'étais petit, je jouais au parc. (When I was little, I used to play in the park.)
Plus-que-parfait: J'avais déjà fini mon travail quand il est arrivé. (I had already finished my work when he arrived.)
Part 2: Case Analysis
Case A: faisait (IMP), brillait (IMP), chantaient (IMP), suis allé (PC), avais oublié (PQPF), suis rentré (PC), ai acheté (PC).
Case B: est arrivée (PC), était (IMP), avait attendu (PQPF), était (IMP), a laissé (PC), est parti (PC).
Part 3: Writing Sample
Example paragraph: Quand j'étais enfant, nous allions (IMP) souvent à la plage en été. Un jour, il faisait (IMP) très chaud et nous avons décidé (PC) d'aller nager. Avant de partir, ma mère avait préparé (PQPF) un grand pique-nique. Nous avons passé (PC) toute la journée au bord de l'eau. Mon frère a trouvé (PC) un beau coquillage et moi, j'ai construit (PC) un énorme château de sable. C'était (IMP) une journée parfaite.
Note: Your paragraph will be different, but make sure you've used all three tenses correctly.